Podsumowujemy: NO.THEATRE.PL – DIALOG O MIEŚCIE


Seminarium na statku. Transowy taniec w środku lasu, tuż obok ruin kamiennej wieży widokowej, na której można odczytać napisane kredą zdanie: Obcy – won!. Warsztaty w nowoczesnej galerii i na ruchliwej ulicy. Wystawa w siedzibie Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów, miejscu spotkań, pamięci,ocalanej tożsamości. Historyczny spektakl opisujący losy Europy pod pomnikiem wdzięczności Armii Radzieckiej, na którym ktoś dopisał sprayem słowo „Katyń”. Ludzie-Książki, spotykane w zaułkach miejskiej biblioteki. Bajki opowiadane na ucho w „przestrzeni relaksu” wykreowanej tuż przy ruchliwym skrzyżowaniu. Opowieść o odzyskiwanych przedmiotach i ludzkich historiach wpisana w przestrzeń postoczniowego budynku. Prowokująca zaraźliwym śmiechem dworcowa poczekalnia, w której „wydarza się” oczekiwanie. Hipnotyczna „kafkowska” podróż po reprezentacyjnych salach, piwnicznych zakamarkach i niedostępnych wieżach budynku Urzędu Wojewódzkiego. Wciśnięta w niskie zimne mury przeciwatomowego schronu przypowieść bezdomnych o tęsknocie za domem, którego już nie ma, bo został wpisany w strefę ziemi niczyjej otaczającej elektrownię w Czarnobylu. I wreszcie multimedialne widowisko pochylające się nad złamanymi biografiami ludzi, którzy tworzyli silniki w Cegielskim i budowali statki w Szczecińskiej Stoczni, wpisane w gigantyczną przestrzeń Hali K1. Wszystko to wydarzyło się w ciągu ośmiu dni w Szczecinie. Polscy i norwescy artyści specjalizujący się realizacji działań w przestrzeniach nieteatralnych poprzez swoje działania zmierzyli się z Miastem – wsłuchali się w jego rytm, zaprosili do siebie mieszkających tu ludzi, zdiagnozowali moment, w którym obecnie się znajduje, na nowo opowiedzieli jego historię… Setki widzów, nieoczekiwane spotkania i interakcje, fascynacje przestrzenią, rozmowy, spory, polemiki, wspólna zabawa do rana – wszystko to stało się udziałem widzów i uczestników projektu no.theatre.pl, który był częścią odbywającego się corocznie w Szczecinie i organizowanego przez Teatr Kana festiwalu Spoiwa Kultury. Projekt no.theatre.pl spotkał ze sobą różne sposoby myślenia, różne sposoby interpretacji rzeczywistości – był żywym, twórczym, inspirującym spotkaniem, które w sposób istotny wpisało się w kulturalny obraz miasta. Jego współtwórcami byli: ze strony norweskiej – Per Ananiassen (Teaterhuset Avant Garden), Knut Ove Arntzen (Uniwersytet w Bergen), Richard Borgstrőm (Międzynarodowy Festiwal Sztuki Performance Bastard), Ingri Fiksdal, Ingvild Langgård, Signe Becker (projekt „Night Tripper”), zespół fieldworks pod kierownictwem Heinego Avdala, zespół prowadzony przez Mette Edvardsen, Happy Gorilla Dance Company, Impure Company – grupa prowadzona przez Hoomana Sharifi; ze strony polskiej zaś: Jolanta Krukowska, Helena Freino, Teatr Akademia Ruchu, Ludomir Franczak, Teatr Strefa Ciszy, Teatr Usta Usta Republika, Teatr Szwalnia, Teatr Ósmego Dnia oraz Karolina Freino. Projekt no.theatre.pl na nowo odczytał Szczecin. Pokazał go z perspektywy obcego, przybysza, gościa, który odczytuje zapisane w strukturze przestrzeni znaki, a jednocześnie przybliżył go samym mieszkańcom, udostępniając miejsca i wprowadzając w rejony na co dzień niedostępne. Był rzeczywistym, międzykulturowm spotkaniem, budowanym na dwugłosie, który przemienił się w dialog.

 

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>