seminarium


SEMINARIUM CITY/WORK

Seminarium jest spotkaniem polskich i norweskich badaczy oraz praktyków specjalizujących się w działaniach w przestrzeniach publicznych i pozateatralnych. Wystąpienia, połączone z prezentacjami unikalnych materiałów filmowych, będą poruszały zagadnienia związane zarówno z historią akcji realizowanych na ulicy (w tym szczególnie w kontekście artystycznych opozycyjnych manifestów polskiego teatru studenckiego – jednym z gości będzie Jolanta Krukowska z legendarnego Teatru Akademia Ruchu z Warszawy), jak i wielością nowoczesnych nurtów performatywnych realizowanych obecnie w Europie i na świecie (w refleksji Rickarda Borgstroma – kuratora międzynarodowych festiwali sztuk performatywnych oraz Knuta Ove Arntzena – norweskiego pisarza, krytyka sztuki, wykładowcy Uniwersytetu w Bergen). Na seminarium bardzo mocno zaznaczony będzie też kontekst szczeciński – Helena Freino (szczecińska architekt i urbanistka) – oprócz wystąpienia w ramach stacjonarnego seminarium – poprowadzi także mobilny wykład połączony ze zwiedzaniem nieoczywistych przestrzeni miasta.

 

EKSPERCI

 

DR INŻ. ARCH. HELENA FREINO

autor: Gerhard Meighörner

Architekt i urbanistka; od lat łączy pracę nauczyciela akademickiego w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie z twórczą pracą zawodową. Autorka kilkudziesięciu dokumentów planistycznych, w tym miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wielu opracowań studialnych i operatów, szeregu opinii eksperckich i koreferatów, kilkudziesięciu publikacji krajowych i kilkunastu zagranicznych. Sędzia w konkursach urbanistyczno-architektonicznych i w konkursie na Modelowe Projekty Współpracy Polsko-Niemieckiej. Uczestniczka wielu konferencji i kongresów międzynarodowych (Kopenhaga 1991, Kapsztad 1993, Budapeszt 1996, Helsinki 2000, Utrecht 2002, Lizbona 2003, Genewa 2004, Berlin 2005, Bilbao 2005, Antwerpia 2007, Dalian 2008, Porto 2009) oraz krajowych. Aktywnie działa w stowarzyszeniach zawodowych i innych gremiach na rzecz ładu przestrzennego; m.in. jako członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Urbanistów i Planistów Regionalnych ISOCARP, Towarzystwa Urbanistów Polskich, komisji urbanistyczno-architektonicznych, Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków.

 

JOLANTA KRUKOWSKA

 

Na początku lat 70. Związana była z Teatrem Pantomimy Stodoła, prowadzonym przez Marka Gołębiewskiego w duchu tradycji Marcela Marceau. Uczestniczy w pracach Teatru Akademia Ruchu (pod kierownictwem artystycznym Wojciecha Krukowskiego) od 1972 roku. Aktywność Teatru Akademia Ruchu to przede wszystkim działania na pograniczu teatru, sztuk wizualnych, sztuki performance i filmu. Ponadto od 1986 roku w kraju i zagranicą realizuje warsztaty twórcze z zakresu świadomości ciała i treningu ruchowego aktora. Realizuje performance’y prezentowane zarówno w Polsce, jak i w ramach festiwali międzynarodowych w USA, Anglii, Niemczech, Italii, Australii i Nowej Zelandii.

 

 

RICKARD BORGSTRÖM

Kurator w dziedzinie sztuk performatywnych i pięknych. Pracuje pomiędzy Berlinem, Malmo i Stamsund. W Malmo odpowiadał za program festiwalu sztuk performantywnych Inkomst 2012. W latach 2011 i 2012 był też kuratorem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Stamsund. Obecnie zainteresowany tym, jak tworzyć bliskość w sytuacji działania. Kształcił się w Akademii Sztuki w Bergen. Studiował również w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Sztokholmie i na Uniwersytecie Sztokholmskim. W ostatnich latach pracował głównie w Norwegii, gdzie został zatrudniony jako kurator w Teaterhuset Avant Garden, na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Performance Bastard w Trondheim i na Lofoten International Art Festival. Na zlecenie Norweskiego Komitetu Sztuki pełnił funkcję kuratora kongresu WE TRY TO PLAN IT SO PERFECTLY. W helsińskim ośrodku sztuki Sinne był kuratorem słynnej wystawy 2.11 10.11 24.11 26.11 – An exhibition in four acts, prezentującej nowe prace takich artystów, jak Franco Bifo Berardi, Kosma, Smebye i Steijn. W latach 2011-2012 Borgström odpowiadał za sekcję performance’u w ośrodku sztuki INKONST w Malmö. Przez wiele lat regularnie prezentował prace takich uczonych jak Knut-Ove Artnzen, Franco Bifo Berardi i Marita Mukkonen oraz artystów takich jak: Lara Almarcegui, Daniel AlmgrenRecén, Pieter Ampe, Tarek Atoui, Anna Maria Karvonen, Clément Layes, Hans Rosenström, Anders Smebye, Rodrigo Sorbazo, Robert Steijn.

 

KNUT OVE ARNTZEN

Norweski pisarz, recenzent teatralny i wykładowca teatrologii na Wydziale Lingwistyki, Literatury i Estetyki Uniwersytetu w Bergen. Opublikował wiele artykułów i książek, znany jest przede wszystkim ze swojej pracy z nowszymi formami sztuk performatywnych, zwłaszcza w odniesieniu do pojęć równości i dramaturgii wizualnej. Arntzen był również w przeszłości krytykiem teatralnym gazety Arbeiderbladet i pełnił funkcję konsultanta naukowego do Międzynarodowego Teatru w Bergen. Był profesorem wizytującym na różnych uczelniach, m.in. na Uniwersytecie Kowieńskim (Litwa), w Antwerpii-Wilrijk (Belgia) i we Frankfurcie nad Menem (Niemcy). Brał udział w wielu międzynarodowych konferencjach: The Small Is Beautiful na Uniwersytecie w Glasgow w 1990 roku, Aktive Pooling: New Theatre’s World Perfect w Amsterdamie w 1993 roku, oraz European Theatre Towards Year 2000 w Kopenhadze w 1994 roku. Prowadził również seminaria i pracował jako konsultant z Les 20 jours du Théâtre à Risque w Montrealu (Kanada) w latach 1994–95. Opublikował szereg artykułów analizujących rozwój obszaru wizualnego rodzaju dramaturgii i post-mainstreamu, a w odniesieniu do rozwoju nowego teatru współpracował w seminariach na festiwalu Eurokaz z Gordaną Vnuk. W latach 1997-1998 uczestniczył w wielu konferencjach na temat nowego teatru i badań teatru, takich jak Vision Zukunft # 1 – Theater 2010 w Künstlerhaus Mousonturm we Frankfurcie nad Menem i dając odczyty na różnych konferencjach naukowych, m.in. w Puebla-Cholula (Meksyk) w 1997 roku, w Johannesburgu (RPA) i Canterbury (Wielka Brytania) w 1998 roku. W 1999 roku prezentował również Baktruppen w Centrum Sztuki w Hongkongu (Chiny) i wygłosił kilka wykładów na temat nowych wydarzeń w teatrze, teatru post-mainstreamowego i teatru site-specific/ambient w Niemczech, Austrii i Finlandii, takich jak upgrade+3, Braunschweig, Off limits z Dortmunduw latach 1999-2000, a także przy różnych okazjach w ramach Helsinki Acts oraz na konferencjach kulturoznawczych Instytutu Badawczego Literatury Austriackiej i Międzynarodowej i Studiów Kulturalnych (INST).